En lugn vecka som blev lite tuffare än tänkt

Goddagens!

Föregående vecka var planerad att bli lite lugnare för min del då jag åker till Toblach nästa måndag. Där blir vi i 8 träningsdagar (10 dagar totalt) och då vill jag vara någorlunda pigg så jag kan genomföra bra träning. Hursomhelst kan jag väl summera att veckan blev lite tuffare än jag räknat med. Några pass ur veckan:

•  Älghufsintervaller på måndagen. 4×6 min tröskel följt av 3×5 min 15/15 A3+. Jag kände att det inte var jättefart i benen och framförallt väldigt ovant att jobba med mjölksyra.
Fint löppass i onsdags!
  • Träningstävling med Miun i fredags. 10 km klassiskt. Jag slutade 5:a av totalt 8 damer till start. En tung dag där jag stressade, junisåkte utfö4, hade noll flyt i åkningen och där benen inte var så glada. Besviken efteråt men skakade av mig det hela innan kvällen var slut.
  • På fredagseftermiddagen körde jag och Viktor ”fredagsfys före fredagsmys”. 2 timmar mtb på Frösön. Jag hade egentligen planerat max en timmes skölja-ur pass men hakade på. Cykel är ju rätt skonsamt och det var en magiskt fin hösteftermiddag.

…Och lite fredagsmys på det med denne herrn
  • Sportsgym trail på lördagen. 10 km löpning med mycket inslag av myr. Redan på uppvärmningen märkte jag att det skulle bli slitsamt vilket det också blev. Det kändes behärskat första 2-3 km men sen kände jag att benen surnade ihop såfort det blev liiiite tekniskt (vi snackar typ parera en vattenpöl följt av en 5 sekunders backe). Där valde Frida Hallquist att tacka för sällskapsresan med mig och Åsa och henne såg jag aldrig igen. Jag fortsatte tappa fart och placeringar och när vi löpt förbi myren efter ca 5 km var jag fjärde dam med ca 30 sek till trean och 1 min till andraplats. Stod i princip stilla, nästan skrattretande hur sega benen var. Direkt på ”fast” mark märker jag iallafall att jag kan ta i och bli trött. Matat ikapp trean efter 1,5 km till och tar sikte på andraplatsen. Med cirka 500 meter kvar är jag ikapp och trodde verkligen jag skulle ta spurten men hade ingen suck. Benen har ingen extraväxel och så kan jag summera hela veckans känsla. Blev iallafall en tredjeplats och ett bra pass. Min tredje och sista löptävling för i år. Sa det förra årey och säger det igen: ska försöka löptävla mer nästa vår och sommar! …Och uppenbarligen ska jag hålla mig på hårt underlag, annat duger jag inte till.
Frida var i en helt egen klass för sig!
  •  Mountainbike runt Jämtlandstriangeln igår. Hade taggat denna fjälltur hela veckan, planen var att det skulle ta ca 3-3,5 timmar (47 km) och att vi därför packade med löparskor så vi kunde ta Sylarnas topp. Den planen fick revideras. Rejält. Det visade sig att leden var väldigt stökig, blöt och otroligt upptrampad. Efter två timmar och närmare tvåsiffrigt med fall för min del så nådde vi Sylarna (16 km från Storulvån där vi startade ifrån). Jag tog mitt förnuft till fånga och slopade cykelskorna, tog Icebugs istället men vi insåg att själva löpdelen var inget vi skulle hinna med. Efter 6,5 timmar (varav 6 i effektiv träningstid, det blev diverse kakstopp samt en tacksam pastasallad lunch/middag i Blåhammaren) så rullade vi in mot Storulvåns fjällstation igen.

Och TUSEN TACK till Sofia som lånat ut sitt kolfibermonster till mig i veckan! En fröjd att cykla på och gör att till och med jag som är helt talanglös vad gäller mtb kan cykla över diverse rötter och stenar. Och tack till Frida som lånade ut pedaler och cykelskor även om jag borde ha hoppat detta heltt och skonat mig från x antal blåmärken….

Min 15-timmars vecka blev istället 18,5 och med tre stycken hårda fartpass. Till mitt försvar så har jag haft lugna dagar däremellan. I veckan blir det verkligen fokus på återhämtning iallafall!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.